Asiakastapaukset
Haastattelu: Say It With Champers
Viinin maailma
Didier Penine on Iso-Britanniassa toimivan yksilöllisen samppanjayrityksen Say It With Champersin perustaja. Didier on pitkän ranskalaisen samppanjatuottajien linjan jäsen ja itsekin intohimoinen samppanjantuntija. Istuimme juttelemaan Didierin kanssa hänen yrityksestään ja rakkaudestaan kupliin.
Haastattelut
Kerro hieman itsestäsi ja taustastasi viinin maailmassa.
Perheeni Ranskassa tuottaa samppanjaa ja on 7. sukupolven viljelijä/tuottaja. Ne palvelevat useita hotelleja ja ravintoloita eri puolilla Ranskaa. Yhteensä ne tuottavat noin 18 000 pulloa vuodessa, mikä on suuriin samppanjataloihin verrattuna pisara meressä, mutta melko tyypillistä niille samppanjataloille, jotka ovat enemmän tutkan alla. Olen aina ollut samppanjafani. Isäni kertoo minulle, että ensimmäisenä päivänä huuliltani kävi samppanja todellisissa Champagnois-perinteissä!
Mikä motivoi sinua aloittamaan Say It With Champersin ja mitä myyt?
Idea syntyi noin 12 vuotta sitten, kun isäni toi omassa hääjuhlassani mukanaan noin 30 persoonallista samppanjapulloa. Ne lähes varastivat näyttelyn, sillä kaikki vieraat ihastuivat niihin. Koko tämän ajan halusin jatkaa, mutta minulla ei ole koskaan ollut tarpeeksi rohkeutta niin hyvän 12 vuoden kuluttua siitä, kun sain ensimmäisen idean, menin eteenpäin ja aloitin Say It With Champersin kanssa. Hyvät asiat tulevat niille, jotka odottavat, sehän on tarinan moraali! Päätuotteeni on räätälöity etikettisuunnittelu yrityksen brändin ympärille, jota yritysasiakkaat yleensä käyttävät. Hotelliketjujen kaltaiset yritykset käyttävät sitä suurten kulutusten asiakkaiden kohteluun. Tarjoan myös persoonallista samppanjaa erilaisiin suosittuihin tilaisuuksiin, kuten vuosipäiviin, syntymäpäiviin, sitoumuksiin, häihin jne. Myyn myös perheen tuottamaa samppanjaa itsenäisesti nettisivujeni kautta ja koska se on vegaaniystävällinen, olen kiinnittänyt sen sinne sellaisenaan.
Haastattelut
Kuka on tyypillinen asiakkaasi?
Volyymin suhteen suurin myyjäni on räätälöity merkkituotekupla, tyypillisiä asiakkaitani tälle tuotteelle ovat yritykset, esim. minulla on yhtiö, joka vie noin 40 kuukaudessa ja heillä on oma räätälöity merkkituotekupla, jolla he antavat lahjoja asiakkaille, jotka ovat saavuttaneet 5 vuoden uskollisuuden ja palkitsevat myös omaa henkilökuntaansa. Asiakkaitani ovat myös tapahtuma-/hääsuunnittelijat, hotelliketjut, kiinteistötoimistot ja urheiluseurat sekä kampanjatuoteyritykset, jotka haluavat tarjota brändikuplia omille loppukäyttäjilleen. Määrällisesti tyypillinen asiakas olisi yleisö, ihmiset, jotka etsivät hieman erilaista lahjaa. Yksilölliset lahjat ovat nykyään suosittuja, ja samppanja on juhlien juhlintajuoma. Siksi se on loistava valinta, kun haluat yllättää jonkun lahjalla, jota he rakastavat ja muistavat.
Myytkö pääasiassa verkossa vai onko sinulla myös offline-myyntipiste? Miksi?
Olen pelkkä verkkokauppa, koska se sopii tuotteeseen täydellisesti. Jokainen tuote on tietenkin täysin ainutlaatuinen, eikä olisi järkevää, että hyllyt olisivat täynnä tuotteita, joita ihmiset eivät voi noutaa ja jättää myymälään. Suurin markkina-alueeni ovat yritysmarkkinat, eivätkä tällaiset asiakkaat tietenkään yleensä käy ostoksilla etsimässä tällaista tuotetta. Osallistun kuitenkin näyttelyihin ja muihin verkostoitumistapahtumiin, joissa ihmiset voivat nähdä tuotteet itse. Vaikka he eivät jätä tuotetta mukaansa, he jättävät mukaansa ajatuksen siitä, miten yksilöllinen pullo brändikuplia voi hyödyttää heidän liiketoimintaansa ja lisätä siihen henkilökohtaista ilmettä, jota kilpailijat eivät lähes varmasti tee.
Haastattelut
Mikä erottaa Say It With Champersin kilpailijoistaan?
Olemme ainoa yksilöllinen samppanjayritys, jonka tuotevalikoimassa on perhetuotanto. Ihmiset rakastavat toimitusketjun tuntemista – aina rypäleiden istutuksesta ja sadonkorjuusta samppanjan pullotukseen, lahjan yksilöintiin ja aina siihen asti, kun asiakas saa sen. Voimme kertoa jokaisesta vaiheesta ja taata laadun koko matkan ajan. Kaikki mallimme ovat ainutlaatuisia ja näyttävät upeilta. Valittavana on noin 60 mallia, ja määrä kasvaa koko ajan. Palvelu on meille erittäin tärkeää, sillä kaikki tilaukset käsitellään välittömästi kaikin huolellisin keinoin, jotta lahjat saapuisivat perille turvallisesti. Tuotteet on pakattu erittäin hyvin ja lähetetään ulkopakkauksessa, joka on täytetty ilmakompressorilla, joten jokainen meiltä tilaava asiakas voi olla täysin varma siitä, että tuote saapuu nopeasti, näyttää hyvältä, maistuu hyvältä ja ennen kaikkea on yhtenä kappaleena!
Mikä pullo sai sinut rakastumaan samppanjaan (tai viiniin yleensä)?
Olen pitänyt samppanjasta niin kauan kuin muistan, joten tarkkaa pulloa on vaikea löytää, mutta perheemme valmistama Champagne Neveux-Rousseau maistuu upealta. Ne ovat pieniä/keskikokoisia viljelijöitä/tuottajia, ja niillä on paljon samankaltaisuuksia tutkatuottajien kanssa. Samppanja on fantastinen ja noudattaa perinteisiä menetelmiä, joissa painotetaan laatua ja makua sekä huomattavan hyvää hinta-laatusuhdetta.
Mikä on suosikkiviinialueesi ja miksi?
Olen tietenkin hyvin puolueellinen samppanja-aluetta kohtaan, sillä erilaisten talojen ja niiden välillä tuotettujen samppanjatyyppien määrä on melko poikkeuksellinen, ja usein niiden välillä on melko erilaisia makuja ja ominaisuuksia, jotka heijastavat aina viininvalmistajan erehtymätöntä tunnusmerkkiä. Samppanjan ulkopuolella olen aina nauttinut Alsacesta ja sen viineistä. Alsacessa on oma kuohuviininsä, Cremant d'Alsace, joka valmistetaan Champenoise-menetelmällä, joka on toinen käyminen, joka tapahtuu pullon sisällä. Tämä upea kuohuviini on tulossa yhä useammin Ison-Britannian markkinoille, ja se tarjoaa erinomaista vastinetta rahoille. Kuohuviinien lisäksi Alsacessa on valtava valikoima upeita viinejä, kuten Riesling ja Gewurztraminer. Vaikka se ei ole muodikkain viinialue, laatu ja maku tekevät siitä yhden suosikkiviineistäni
Onko sinulla vinkkejä viininharrastajalle, joka haluaa aloittaa viinikaupan?
Viiniteollisuus voi olla vaikea murtaa, ja monella tapaa liiketoimintani rinnastuu enemmän lahjamarkkinoihin kuin alkoholimarkkinoihin. Monet väyläni markkinoille ovat melko erilaisia kuin esimerkiksi viinikauppiaalla, mutta yksi yhteinen teema, joka on ratkaisevan tärkeä uuden liiketoiminnan kannalta, on kontaktiverkoston rakentaminen, jonka avulla voit vaihtaa ideoita tai välittää kontakteja liiketoiminnan helpottamiseksi. Sosiaaliset mediat, kuten Instagram ja LinkedIn, ovat olleet minulle tähän mennessä erittäin hyödyllisiä.Kaikenlaisen liiketoiminnan ihmisnäkökulma on aina tärkeä, ehkä vieläkin tärkeämpi verkkoyrityksille monessa suhteessa.